Älvkarleby | En fin eftermiddag men fisket trögt!


Freddes firre
Ett eftermiddagspass blev möjligt för mig denna tisdag då mina föräldrar var snälla och tog hand om lilla Nisse. Jag kom fram till älven strax före 14:00 och parkeringen var i stort sett tom. Gick fram till kontoret och träffade där på Pelle och Niklas M. Pelle hade fiskat ett litet tag och fått sig en fin gös på strax
under 2 kg! Vattenföringen hade varierat en del berättade Pelle, men låg nog nu runt 250 -280 m3/s. Vi gick ner och fiskade vid fasta som var helt tomt, då vattnet gick upp och ner så låg sänkesvikterna denna dag uteslutande runt 40-50 gram för att få flugorna  att fiska bra. Och Pelle var den som först hade kontakt med en av älvens öringar, dessväre tackade den för sig! Några få vak vid fasta och pumpgropen var vad vi kunde se  av fiskeaktivitet under resten av sena eftermiddagen.


PG anslöt senare även han, och Fredrik Berggren kom ner och gjorde sin premiär för året.
Men fisket var inte mycket bevänt med nere vid fasta idag, jag hade ett enda hugg frampå
kvällsidan, men mothugget var inte mycket att hurra för så den fisken försvann lika fort
som den dök upp. Det var bara Fredde som fick fisk denna kväll, om än av mindre kaliber
så var det en öring i alla fall. Och på en för aftonen nykomponerad fluga, skoj för fredde
som precis börjat göra sina egna tuber! Vi fiskade tiden ut idag, men mer action blev det inte!
Kollade listan innan jag for hem, på topp var Ingvar Wiklund med en öring på 3,7 kg!
Nytt pass tidigt på lördag morgon blir det, evt, både Fredde och jag!

Till dess, simma lugnt!


Kommentarer