Älvkarleby | En lång dag med ett fiske på sparlåga - men säsongen är i gång!



Så kom äntligen dagen när man åter skulle få jaga öringen i Älvkarleby, trodde jag, men idag hade jag ingen lycka med mig. Fisket gick riktigt trögt trots hyfsade förutsättningar med en vattentemp på ca. 1,5 grader vilket är bra för att vara så tidigt på säsongen.


Ampa och Nicke Mattsson var redan på plats vid fasta fisket när jag kom fram vid 8-blecket. På plats var även Björn Kastenfalk som tagit en fin öring på ca. 2,5 kilo lite tidigare och som returnerats. Vattenföringen låg nog runt 225-250 k under förmiddagen, inte optimalt för fasta men jag bestämde mig för att testa en stund där ändå. Även Hikmet och Pelle dök upp en stund senare, riktigt skoj att träffa alla fiskepolare efter vinterns träda!


Efter ett par timmars fiske vid fasta så beslöt jag mig för att testa Korallens nedre del,
en plats jag tidigare år haft skapligt fiske på. Ampa och jag fiskade sedan där under någon timme, jag provade plåtdrag, samt Gruff kustvobbler men det genererade inga kontakter
med de prickiga fiskarna.

Gick sedan tillbaks upp till fasta, och fiskade där en bra stund utan nåt resultat.
Ampa var den som lyckades bäst, och tog en skaplig öring i kanalutloppet
1,5 kg+på snurra.Jag tog då mina fiskeprylar och begav mig ut på Notön,
sand. Tänkte att under gårdagens "riktiga" premiär så hade ett antal fiskar
kommit upp där, så det borde ju funka idag med. Men trots ivrigt byte av beten
för att om möjligt knäcka koden så gick jag bet. Vattenföringen under senare
delen av eftermiddagen låg nog på en 350 k! Vid halv sex-tiden  gav jag upp
för den här  gången, lite tilltufsad då jag inte haft mer än någon
försiktig stöt på grejorna.

Största fiskarna denna dag var en på 3,1 kg, samt Nicke Hahnes på 3,0! Tolv fiskar
var inskrivna totalt när jag gav mig för dagen! Men hur som helst känns det kanon
att säsongen är igång, att få träffa polarna,årslappen är inhandlad! Fisken kommer,
var så säker! Nya tag nu på tisdag eftermiddag, ny rapport kommer då!

Tony

Kommentarer