Ismete| Rossen

I fredags blev det bestämt.
Vi skulle till Rossen och ta sista ismete passet, Jag, Jonas och Simon såg till att sitta
i bilen strax före 05:00 för en omkring tre timmar tur upp till Rossen där Gustav och Alex
ansluter senare på dan.



Väl framme vid stugan så ser vi att halva skogen rasat under vintern.
Men vad gör det vi håller på att packa ur bilen då det stannar en till bil.

Gustavs päron kliver ur bilen och förklarar att dom ska möta en kille som ska
installera bredband i en stuga utan el....



Det struntade vi i fullständigt i. Vi packade pulkorna och begav oss hastigt ut på en
fortfarande snötäckt is!
Solen sken och allt var topp när vi väl var på plats, borrat
klart och vi ska  luta vi oss tillbaka för att sola och njuta av det underbara vädret!
Det var trögt riktigt trögt fiske...

En timme eller två gick innan första riktigt försiktiga fället kom på Simons spö

























Simon lyckades lura två gäddor denna underbara fredag, helt sanslöst och vi kliade
oss i huvet!



Lördag!
Klockorna ringde 06:00, vi stapplade oss upp ur bäddarna och rullade ut i
snödrivorna, upp på vårt transportmedel för att åka till den "Djupa" delen av sjön...
Nu jäklar ska vi fixa "jedda"!






































Fredagens mat och gotta gjorde så vissa var mer hjältar än andra denna dag!


























Jonas borrade snabbt klart och slog sedan upp sin stol för att sova bort halva dan,
medan jag och Simon gick med the team spirit och "peppa" !!!

Hjälpte det ?








































Nej sömntutan får fisk och jag börjar nästan bli irriterad men tröstar mig med att det har ju inte
varit något stort än !




Simon drar mer fisk!













































Vid detta laget så har jag hunnit bli tokig, insett att min tävling med
Andreas Holmström om vem som får mest fisk och första kommer
nog att vara långt borta denna helg. Ingen el eller mottagning på
telefonerna gjorde det hela mycket skönt ovisst!




Söndag
!

Jag och Simon vaknar före de andra gossarna, Jonas hade gjort klart för oss
dagen innan att han ville sova ut så vi smög ut på isen efter vi gjort lite nytta
runt stugan. Vi
gick rätt ut ifrån stugan och slog oss ner, och hinner knappt få ut
grejerna så plingar Simons spö till försiktigt som attan, vi smög dit och kikade på vad som-

hände,

helt sjukt försiktigt tog den,
Det var små försiktiga rackare vi hade att göra med. Vi har vid detta laget provat allt mellan dött och mäskat. Fulla,nyktra, soppa och kött & allt! Blev tokig och tänkte jag ska inte åka hem utan fisk....



Jonas anslöt senare satte sig i sin stol och fundera på om han skulle vara med ! Helt klart tyckte vi och hjälpte till att borra medan han satte ut sina spön.
När allt är klart och vi klagat ett par varv om att fisket var helt sjukt och att vinden börja kyla ner Simon.
Då kommer en smäll ifrån ett spö långt bort och det är mitt, jag kikar dit och börjar knalla sakta, men linan börja rusa helt galet börja den rusa, Jag har aldrig hört något liknande "Shit äntligen"
när rullen nästan var slut var jag tvungen att ta "besten". Svettig.Galet. "Något stort var på gång" Jag gjorde mothugget och efter denna rusning förväntade man sig något enormt motstånd,men helt dött i andra änden var det



Nöjd ropade jag att detta är nog den största för helgen. Vi vägde den och vågen hamnade på 2,3 så Simon vann med fredagens fångst på 2,8 !

Mycket nöjda och trötta packade vi ihop en stund efter 12-slaget för att hjälpa till med lite städning och sedan hemgång ! Rossen och jag är inte vänner, Jag ska återvända och leta upp den där som missat alla "jeddsaxar" igenom åren !


Mvh Thomas Karlström


Skitfiske

Kommentarer