Älvprofilen | "Där ska du kasta" - Roger Mellberg



Älvprofilen -
 en artikelserie om sportfiskare vi ofta möter vid älven i
Älvkarleby och som kanske inte bara är duktiga sportfiskare utan även
positiva och färgstarka personligheter. Min tanke är att jag då och kommer
att kontakta några för att intervjua dem om deras historia, en sorts minibiografi.
Innehållet kan bli lite av varje men kommer givetvis att kretsa kring sportfisket och
främst det fiske som bedrivs vid älven efter lax och öring.






Där ska du kasta!

Förra sommaren hade vi ett fantastiskt laxfiske i Älvkarleby – fiskarna var i fin kondition och i en mängd som vi inte sett på flera år.  Ja inte alla hade ett bra fiske, jag hade mitt sämsta någonsin. Tre tappade laxar under säsongen blev det, och en av dessa pekade ”Mellis” ut åt mig.

Under en laxkväll när vattenflödet ströps till ca.100 kubik, fiskade jag och Roger vid Bagarkurvan tillsammans med ytterligare ett gäng sportfiskare, det landades en del lax, men som vanligt hade jag inte en enda stöt på min fluga!  Jag hamnade bredvid Roger, och han viskar till mig – Där ska du kasta!

Sagt och gjort, vid nästa repa i strömmen så gör jag precis som jag blivit tillsagd och ta mig sjutton! Det är fisk på! Dessvärre var jag allt för ivrig(efter en tung säsong är det lätt att ha för bråttom) och laxen gick efter en stunds skönt gung sin väg! Men goda råd från Roger Mellberg lyssnar jag på, nu och i framtiden. För några kvällar sedan besökte jag Roger och ställde då några frågor till honom.




 

Var började du ditt fiske Roger, och hur gammal var du då?

-
Mitt första minne från barndomens fiske så är jag omkring 4-år och det var i Offerdal
  och fångsten blev en bäcköring. Sedan har fisket varit en stor del av mitt liv och är det
  fortfarande!


Du växte upp norröver och vilket var ditt  hemmavatten?

-Ja jag är ursprungligen från Jämtland och mitt hemmavatten vid den tiden var Faxeälven, en fantastisk älv med otroligt välväxta och stridbara öringar. Men detta var innan älven byggdes ut med kraftverk, Faxälven är 12 mil lång och sträcker sig från Vattudalsmagasinet i norr till Ångermanälven i söder. I Faxälven finns 3 kraftverk. I älven finns det öring och harr men även sik och en del gädda. Det fanns även mycket grov lake i Vattudalen och nedliggande fångsjön. Jag hade rekordet på lake vid Nya Lövöns kraftstation, en fin bit på nästan 8 kilo! På den tiden ”blåkörde” vi med mopparna till de olika ställena, men oj vad många fina fiskar man bränt där, orutinerad som man var!




I dag fiskar du mest lax och öring, vilken av dessa är favoriten och varför?

-Egentligen ingen av dessa, min favoritfisk är faktiskt insjööringen! En grym fisk!
Och det är stor skillnad på odlad fisk kontra den vilda – styrkan hos den vilda är
så mycket häftigare! Dessutom fiskar man ju med tunnare spön, vilket ger fighten
en ny dimension! Sedan är ju laxen en skoj fisk att köra, inget snack om det!





Kortfakta:     Största lax?       Svar: 21, 3 och den fick jag i Ångermanälven.

                        Havsöring?       Svar: Blanköring är 9,3 kg men har tagit större
                                                              som varit mörka

Gös/gädda?     Svar: Gösen är från i fjol, en fisk på hela 8 kilo vid fiske i Gavleån.(Se bild)












Spinn eller flugfiske?

Spinnfluga svarar jag då, men jag har flugfiskat en del, senast var i
Bergeforsen förra sommaren! Skoj men tyvärr är man är ju ingen kung på att kasta!



Vad anser du utmärker en bra laxfiskare vid älven?

Utan att avslöja för mycket – fiska fort, så fort du bara kan på laxen!
Då brukar det bli bingo!



Du binder egna flugor, har du några favoritmönster i flugasken?

Nej, faktiskt inte. Tror inte mönstret har någon större betydelse på
laxen. Men när det kommer an på färger så är svart & silver bra säger
Roger! Små, enkla flugor går bra i älven, i alla fall har det gjort så för mig!


Hur viktigt är flugmönstret för fisket med exempelvis spinnfluga?

Blir ett kort svar där säger Roger, mönstret har ingen större betydelse när
det gäller laxen. Men vid öringsfisket kan lite mer dressade flugor vara rätt medicin!



Du har fiskat en hel del i Älvkarleby, ser du några stora skillnader
 i fisket där om man jämför med när du började fiska där?

Javisst, jag började fiska 1991, att fiska fullt på havsöringen var inte
alls ovanligt då. Havsöring fisket är en spillra av vad det var tidigare.
Det är nog den största skillnaden, tyvärr inte positivt men ett faktum.



Var fiskar du helst på laxen i Älvkarleby? Det är helt beroende på vattenföringen!
Har du någon favorit älv, och vad gör den speciell?
Indalsälven, helt klart! Tycker det är bättre fart på fisken där. Men givetvis fiskar jag gärna i Älvkarleby också






Har du fiskat lax/öring i andra länder?

- Norge, Drammen,
Stjördal, och Namsen. Namsen är en grym älv!
Vad är din uppfattning om catch and release?

Jag tycker det är positivt, speciellt när man skonar den vilda laxen och öringen! Skulle inte ha något emot nolltolerans mot att ”bonka” i de laxälvar där vild fisk förekommer!


Vad är det bästa med fisket? 

Spänningen givetvis men det är även en avkoppling!Vad önskar du dig mest inför årets säsong? 
Bra med vatten vilket ger förutsättningar för en fin laxsäsong!



Vi önskar ”Mellis” ett riktigt skitfiske kommande säsong!

Kommentarer