Tjärnen | En vän som alltid finns där!




Tjugosex år, det är tiden som gått sedan jag först satte min fot vid tjärnen som blivit en del av mitt liv! Klubben som arrenderar tjärnen fyller -60 år 2017- häftigt!

  
Många turer har det blivit dit, men vissa år färre besök men jag har aldrig velat släppa taget om den plats som varit en punkt där jag kunnat ladda mina batterier och fått mig att finna kraft att fortsätta framåt både i vardagen som i fisket! De första åren var det spinnfiske för hela slanten, men gick mer och mer över i flugfiske. Buskar, träd och näckrosor gjorde vad de kunde för att förstöra glädjen med flugfisket, men omgivningen runt tjärnen lyckades inte! Efter ett par år som medlem i klubben (som arrenderar tjärnen)så lyckades jag äntligen dra min första flugfångade fisk. Och sedan den dagen har det blivit "dunvippan" som skördat flest fångade fiskar! 
Och känslan var euforisk efter den där första regnbågen, vad hade  jag pysslat med tidigare?  Att få fisk på flugspö, dessutom på torrfluga gav mersmak!


Hugget, drillen och en vilt fightande fisk på lätta grejor är fantastisk! Ja jag erkänner, har testat att fiska med spinn efter detta, speciellt i riktigt kallt vatten och då gärna i sällskap med sonen som varit min följeslagare sedan 6 månaders ålder!

Tjärnen har varit ett ställe för eftertanke, många gånger när privatlivet svajat så har ett par timmar där fått mig att orka. Isfisket är något annat som jag odlat vid den lilla skogstjärnen, jag har växlat mellan is-fiske med mormyska, blänke osv. men alltid fallit tillbaks på ismetet med powerbait när det gäller regnbågarna. Is-fiskes fantomerna har ofta kommentarer om och
varför jag inte använder de traditionella betena, men att sitta och meta med antingen ett flöte eller ett bottenmete är grymt avkopplande så har jag uteslutande använt mig av detta! Och många gånger är det just det som fiske och naturliv handlar om – avkoppling! I morgon blir det med störs
ta sannolikhet en sväng till den lilla tjärnen som funnits i mitt liv i en ansenlig mängd år!

Kommentarer