Älvkarleby | En fin dag vid älven - en del drillningar men få på land!


Rolle i väntan på hugg i pumpen!
Lasse drillar lax vid fasta fisket!


Roger fick agera håvmåstare när Lasses lax var på väg in!

Jag hade med mig min far till älven den här sköna torsdagen i början
av augusti. Det gick "fasta"-vatten idag, en bit över 500 kubik så jag
knallade dit direkt när jag anlände vid 13-tiden. Fisket då, ja under
dagen hände inte mycket, men strax före halv fem så får jag ett
diffust påslag, höjer spöt och visst är det fisk! Men efter att ha
sett fisken uppe i ytan  inser jag den inte sitter rätt så jag tar in
den så fort jag bara kan för att befria den.
Fisken, en öring runt 5 kilo drog i väg som en raket efter lite
"konstgjord andning"!


Inte mitt år i år, nåja man fiskar ju där de finns i alla fall.
Min andra kontakt med fisk kommer sent, strax före halv elva på
kvällen så får jag en kort kontak med fisk, men den
kliver av efter ett par sköna stötar mot klingan! Bara att bryta
ihop och komma igen! Den enda som fick upp fisk på land denna
kväll vid fasta var Lasse Widlund,det var en lax på 6,8 kg!
Lasse drillar ytterliggare en lax, en finfin blänkare runt 4 kg men som
valt att nappa på fel sätt så den fick friheten åter! Härligt när det lossnar,
den gode Lasse drog en finfin 10 kilos lax i förgår också! Grattis!
Men även Roger hade en fin afton vid fasta, tre rejäla kontakter men dessvärre
vill dom ju inte följa med upp! Den första fisken var en rktigt fin öring och
sedan följde en rejäl fight med en urstark lax, men den klev av precis när
det var dags för håvning! En härlig eftermiddag/kväll i trevligt sällskap och
i kanonväder avslutades strax före 23:00! Två fiskar på listan då, dels Lasses lax
och en öring på 5,8 kg från morgonen! Fångstman Conny Eriksson.
Det enda som sätter en lite fadd eftersmak på en sån här dag, är de döda
fiskarna som flyter förbi då och då!


idag var inget undantag! Så har ni inte skrivit på
protestlistan mot Vattenfalls hantering av de fångade
laxarna och öringarna som
blir fånge i fallet efter högvatten!
Listan hittar du här! LISTAN


Kommentarer